Nou àudiovisual del retaule d’Enviny

retaule enviny mailchimpUna bona notícia per turistes i pallaresos!

Està obert al públic el retaule gòtic de l’Esglèsia de la Purificació d’Enviny.
Per poder gaudir d’una visió més acurada i clara hem baixat en pantalla-vídeo les diferents escenes del retaule que apareixen en llum, imatge i so, i es poden contemplar des del cancell de l’església, obert del matí fins a les 10 de la nit.

El retaule gòtic de Pere Espallargues

El pintor Pere Espallargues va pintar el retaule l’any 1490 per encàrrec del poble d’Enviny (Pallars Sobirà), que el volia per a la seva església de la Purificació. L’obra mostra l’estructura típica dels retaules catalans de finals de l’edat mitjana.

L’any 1909 el capellà d’Enviny, amb un acord previ amb els veïns del poble, va sol·licitar per escrit al Bisbat d’Urgell poder acceptar l’oferta de l’escultor i antiquari barceloní Juan Cuyás, que pretenia adquirir el retaule de l’església de la Purificació, i el de l’ermita de Soler, tots dos a la mateixa actual pedania d’Enviny. L’agost d’aquell any es va rebre l’autorització i es van alienar tots dos retaules pel preu de dos mil cinc-centes pessetes, a més de la substitució dels altars.

Amb el pas dels anys la part inferior del retaule (l’anomenada predela) va passar a formar part de la col·lecció de John G. Johnson, que es troba al Museu d’Art de Filadèlfia, i la part superior a la Hispanic Society of America de Nova York; se’n desconeix el parador del sagrari, que ocupava la part central de la predela.

Des de l’agost del 2009 es poden veure a Enviny les dues parts del retaule d’Espallargues gràcies a la reproducció completa de l’obra que s’ha aconseguit gràcies a la tècnica Papelgel, un material tecnològicament innovador i que permet transferir imatges fotogràfiques de gran qualitat a objectes amb volum, sense limitació de grandària, forma o textura.

0 Comments

There are no comments yet

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Back to top