Condicions per a la reobertura de locals comercials i de serveis i pràctica de l’esport
Avui diumenge, 3 de maig, s’ha publicat al BOE l’Ordre SND/388, de 3 de maig, per la qual s’estableixen les condicions per a l’obertura al públic de determinats comerços i serveis, i l’obertura d’arxius, així com la pràctica de l’esport professional i federat.
En el marc de la Fase 0 del Pla per a la transició cap a una nova normalitat aquesta disposició legal regula la tornada al funcionament dels establiments comercials i de serveis com ara restauració dels quals es va ordenar el tancament per Reial Decret 463/2020, de 14 de març; els establiments de venda de productes essencials que estaven autoritzats a l’obertura poden continuar oberts en les mateixes condicions que fins ara.
Segons la disposició final tercera, d’entrada en vigor i vigència, aquesta s’inicia la propera mitjanit (00:00 hores del dia 4 de maig de 2020).
A continuació us presentem un resum de les mesures més destacades, per qualsevol ampliació o dubte sobre aquesta informació us remetem als enllaços a l’Ordre SND/388/2020 i el Pla de transició.
Condicions per a l’obertura al públic d’establiments i locals comercials i de serveis
- Aquesta ordre és d’aplicació als locals comercials i d’activitats de serveis professionals que tinguin una superfície inferior a 400 m²
- No es permet l’accés lliure de la clientel·la, cal establir un sistema de cita prèvia que garanteixi que en tot moment hi hagi només un client per treballador
- Es mantindran les distàncies de seguretat amb els clients, i si això no fos possible s’intal·laran mostradors i mampares
- S’establirà un horari preferent per als majors de 65 anys coincident amb les seves franges horàries de passeig i activitat física (nota: si bé a Sort per nombre d’habitants no s’apliquen aquestes franges, a efectes orientatius recordem que són de 10 del matí a 12 del migdia i de 7 a 8 de la tarda)
- Si escau, segons el tipus d’establiment o servei, es pot establir un sistema de recollida a l’interior del local a partir de comanda prèvia sempre que s’evitin aglomeracions al mateix local o als accessos
- Els desplaçaments a aquests locals i establiments només es podran realitzar dins el municipi de residència del client
Mesures d’higiene d’aplicació als establiments i locals amb obertura al públic
- Caldrà netejar i desinfectar aquests locals almenys dos cops al dia, amb especial atenció a les superfícies de contacte freqüent, com ara poms de portes, mostradors, mobles, màquines dispensadores, el terra dels locals, aixetes, etcètera
- Una d’aquestes neteges tindrà lloc, obligatòriament, en finalitzar la jornada laboral
- S’utilitzaran desinfectants a base de lleixiu (dilució d’1:50) o aquells que tinguin l’autorització del Ministeri de Sanitat
- Després de cada neteja, els materials utilitzats i els equips de protecció invididual (EPIs) es rebutjaran de manera segura
- Es realitzarà una neteja i desinfecció dels llocs de treball a cada canvi de torn, inclosos mostradors, mampares, teclats, terminals TPV, pantalles tàctils, eines de treball, etc.
- Si en l’establiment hi ha més d’un treballador atenent al públic, les mesures de neteja s’estendran també a les zones privades dels treballadors, com ara vestuaris, lavabos, cuines i àrees de descans
- Es procedirà al rentat i desinfecció diària dels uniformes i roba de treball, amb cicles de rentat entre 60º i 90º; si no hi ha uniformes, les mateixes mesures s’hauran de prendre amb la roba dels treballadors
- Es garantirà una ventilació adequada dels establiments i locals comercials
- No es permetrà la utilització dels lavabos dels establiments comercials per part dels clients
- Tots els establiments i locals hauran de disposar de papereres, si és possible amb tapa i pedal, on dipositar mocadors i altres materials de rebuig, que s’hauran de netejar de forma freqüent i almenys un cop al dia
Mesures de prevenció de riscos pel personal que presta servei en establiments i locals oberts al públic
- No es podran incorporar al lloc de treball aquells treballadors que en el moment de l’obertura estiguin en aïllament domiciliari per tenir diagnòstic o símptomes de la COVID-19 o haver estat en contacte amb una persona diagnosticada
- Tots els treballadors hauran de disposar d’equips de protecció individual adequats al nivell de risc del seu lloc de treball, així com gels hidroalcohòlics o si això no fos possible aigua i sabó
- L’ús de mascaretes és obligatori quan no es pugui garantir la distància de seguretat interpersonal d’almenys dos metres entre treballador i client o entre els mateixos treballadors
- El fitxatge amb emprenta dactilar serà substituït per altres mesures de control horari que garanteixin les mesures higièniques adequades
- L’organització dels torns i disposició dels llocs de treball tindrà en compte la distància de seguretat interpersonal mínima de dos metres
- La distància entre el venedor i el client serà d’almenys un metre quan es disposi d’elements de protecció o dos metres si no es compta amb aquests elements
- Els establiments que per la naturalesa del servei no permetin aquest distanciament – perruqueries, centres d’estètica o fisioteràpia – hauran d’utilitzar equips de protecció individual per a la protecció tant del treballador com del client; en aquests establiments, els clients hauran d’estar com a mínim a dos metres els uns dels altres
- Si un treballador presenta símptomes compatibles amb l’enfermetat, haurà d’abandonar el seu lloc de treball i demanar valoració mèdica del seu estat de salut
Mesures de protecció i higiene per als clients d’establiments i locals comercials i de serveis
- El temps de permanència a l’interior dels locals serà l’estrictament necessari per a realitzar la compra o rebre la prestació del servei
- En els establiments on es pugui atendre més d’un client alhora caldrà assenyalar de forma clara la distància de seguretat intepersonal entre els clients, amb marques al terra o senyalització
- Un mateix treballador no podrà atendre més d’un client alhora
- Caldrà posar a disposició del públic dispensadors de gels hidroalcohòlics amb activitat virucida a l’entrada del local
- En els establiments i locals comercials amb zones d’autoservei aquest servei l’haurà de prestar un treballador per tal d’evitar la manipulació directa dels productes per part dels clients
- No es podran posar a disposició dels clients productes de prova
- En els establiments de comerç tèxtil i d’arranjament de roba es desinfectaran els provadors després de cada ús
Condicions per al desenvolupament d’activitats d’hostaleria i restauració
- No es permet el consum a l’interior dels establiments
- Aquests establiments podran realitzar serveis d’entrega a domicili o recollida per part dels clients a l’interior del local
- S’establirà un sistema de repartiment preferent per a persones majors de 65 anys, persones dependents o altres col·lectius vulnerables per la COVID-19
- En els serveis de recollida a l’interior de l’establiment, s’haurà de realitzar la comanda telefònicament o en línia i l’establiment fixarà l’horari de recollida, evitant aglomeracions en els accessos a l’establiment
- En aquesta recollida caldrà garantir la separació física o, quan això no sigui possible, instal·lar mostradors o mampares
- Els establiments només podran romandre oberts al públic durant l’horari de recollida de comandes
Mesures de prevenció de riscos per al personal dels establiments d’hostaleria i restauració
- No es podran incorporar al lloc de treball aquells treballadors que en el moment de l’obertura estiguin en aïllament domiciliari per tenir diagnòstic o símptomes de la COVID-19 o haver estat en contacte amb una persona diagnosticada
- Tots els treballadors hauran de comptar amb equips de protecció invididual adequats al seu nivell de risc, com a mínim mascaretes, i tenir a la seva disposició gels hidroalcohòlics d’activitat virucida i/o sabó i aigua
Mesures d’higiene i d’aforament per als establiments d’hostaleria i restauració
- Caldrà que els clients disposin a l’entrada de l’establiment de gels hidroalcohòlics d’activitat virucida
- Així mateix, hauran de disposar a la sortida de papereres amb tapa d’accionament no manual
- El temps de permanència a l’interior de l’establiment serà l’estrictament necessari per a la recollida de comandes
- En els establiments on es pugui atendre més d’un client alhora caldrà assenyalar de forma clara la distància de seguretat intepersonal entre els clients, amb marques al terra o senyalització
- Un mateix treballador no podrà atendre més d’un client alhora
- Si no es pot atendre individualment a més d’un client alhora l’accés a l’establiment es realitzarà de manera individual, sense que hi puguin coincidir a l’interior més d’un client excepte si es tracta d’un adult acompanyat per una persona amb discapacitat, menor o gent gran
Condicions per a la pràctica de l’activitat esportista professional
- Els esportistes professionals o els que tinguin la qualificació d’alt nivell del Consell Superior d’Esports podran realitzar entrenaments de forma individual, a l’aire lliure, dins els límits de la província, accedient als espais naturals en què hagin de realitzar la seva activitat esportiva (rius, embassaments…) utilitzant l’equipament necessari
- Els entrenaments s’hauran de desenvolupar seguint les mesures de distanciament social i higiene habituals en el marc de la prevenció de la COVID-19
- Els esportistes que es trobin en aquest cas podran comptar amb l’acompanyament d’un altre esportista per realitzar la seva activitat esportiva quan sigui estrictament necessari, utilitzant tots dos mascaretes
- La duració i l’horari dels entrenaments seran els necessaris per al manteniment adequat de la forma esportiva
- Si és necessari, podrà presenciar els entrenaments la persona que exerceixi les tasques d’entrenador
- Amb caràcter general, la distància de seguretat interpersonal serà de dos metres, excepte bicicletes, patins o similars, quan serà de deu metres
Condicions per a la pràctica de l’activitat esportista federada
- Els esportistes federats no inclosos a l’apartat anterior podran realitzar entrenaments individuals, en espais a l’aire lliure, dos cops al dia, entre les 6:00 i les 10:00 hores i les 20:00 i les 23:00 hores, dins dels límits del terme municipal on tenen residència
- Si és necessari per a la seva activitat podran accedir als espais naturals on l’hagin de desenvolupar, com ara rius i embassaments
- Si en la modalitat esportiva hi participen animals, es podrà realitzar la pràctica a l’aire lliure de manera individualitzada allà on es trobin aquests animals, amb cita prèvia i durant el període de temps esmentat
- Caldrà respectar la distància de seguretat intepersonal de dos metres excepte en el cas de bicicleta, patins o similars, quan haurà de ser de deu metres
2 Comentaris
Molt agraït per les explicacions que doneu. Felicitats per la bona gestio.
L’unic que no queda massa clar, son els establiments en que els empleats cobren en diner efectiu amb guants i també serveixen el genere, algun cas “comestible” amb els mateixos guants.
Gràcies.
Hola, gràcies pel vostre comentari. Informar-vos que els establiments de venda al públic estan obligats a seguir les Guies de bones pràctiques i protocols dirigits a l’activitat comercial en establiments físicsGuies de bones pràctiques i protocols dirigits a l’activitat comercial en establiments físics, i si no ho fan així podeu presentar la vostra reclamació pels canals oportuns, com és ara l’Agència Catalana del ConsumAgència Catalana del Consum.